شب معرفی «راویان و محققان برتر تاریخ شفاهی» برگزار شد/ مرور خاطراتی از شهید آوینی
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۸۰۶۲۸
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سومین شب از هشتمین هفته هنر انقلاب با تقدیر از چهرههای سال هنر انقلاب در رشتههای روایت و تحقیق تاریخ شفاهی شامگاه سهشنبه ۲۳ فروردین در محوطه باز حوزه هنری برگزار و از سه هنرمند منتخب در استانها محبوبهسادات رضوینیا، محمد قاسمیپور و میرعمادالدین فیاضی نویسنده کتاب «گزارش به آینده» تقدیر شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه مرتضی سرهنگی، نویسنده پیشکسوت گفت: «درس کوچکی از سیدمرتضی آوینی میگویم. عید سال ۷۲ روز پنجم سرکار آمدم میدانستم، آقا مرتضی رفته است خرمشهر؛ به سفری که بعد از آن دیگر برنگشت اما او بود و بعد از این که خواندن نمازمان تمام شد و آقا مرتضی همان پیراهن آبی و اورکت روی شانهاش را بر تن داشت، به او گفتم خرمشهر بودی و ماموریت تمام شده است؟ گفت آمدهام وسایلی با خود ببرم. به دریایی رفتهایم که شرایطش سخت است و گفت سفره امام حسین (ع) بسیار برکت دارد.»
او ادامه داد: «یک بار هم در جمعی که آقای بهبودی هم حضور داشتند، به ایشان گفتیم یکی از بچهها گفته است ما «روایت فتح» را ضبط میکنیم و بعد در خلوت با دقت میبینیم. آقا مرتضی گفت من به این مردم بدهکارم و روایت فتح قسطهای هفتگی است که پرداختشان میکنم.»
محسن غنییاری، مدیر دفتر مطالعات و فرهنگ پایداری در ادامه برای تقدیر از دیگر چهرههای منتخب روی سن آمد.
طیبه پازوکی نویسنده کتاب «گوهر صبر» شامل خاطرات گوهرالشریعه دستغیب، اولین چهره هنر انقلاب در بخش محققان تاریخ شفاهی بود که در این شب مورد تقدیر قرار گرفت. او به علت درگیری با بیماری نتوانسته بود در مراسم حضور یابد.
مجتبی عطاردی، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف و راوی کتاب «از شریف تا لسآنجلس» نیز دومین چهره هنر انقلاب در این بخش بود که معرفی و تقدیر شد.
کیانوش گلزار راغب، نویسنده کتاب «برده سور» و چند کتاب برجسته دفاع مقدس نیز هنرمند دیگری بود که به عنوان چهره هنر انقلاب در بخش تحقیق تاریخ شفاهی مورد تقدیر قرار گرفت.
سپس لیلا نظری گیلانده، نویسنده کتاب «حاج جلال» در بخش راویان به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ تقدیر شد.
همچنین مریم کاتبی راوی «شب خاطره»، در حال انجام پروژه خاطرات به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.
محمد نورانی راوی کتاب «فرزندان ننه عبدالله» نیز دیگر روایتگری بود که به عنوان چهره سال هنر انقلاب در بخش راویان در سومین شب از هفته هنر انقلاب معرفی و تقدیر شد.
محمد نورانی بیان کرد: «بیخبر بودم که امشب قرار است از من تقدیر شود. کتاب من امانتی است که بعد از سالها رضایت دادم نوشته شود. یک زمانی شهید جهانآرا به من جمله ارزشمندی گفت که آنچه میدانی متعلق به تو نیست؛ بلکه متعلق به مردم ایران است و من حرفهایم را در این کتاب نوشتم. امروز چهلمین سال آزادسازی خرمشهر است و مردمش امروز میگویند ما را به قبل برگردانید. زیرا خرمشهر هنوز خرمشهر نشده است.»
در پایان این شب عکسی به یادگار با حضور چهرههای هنر انقلاب در بخش روایت و تحقیق تاریخ شفاهی و سه برگزیده استانی روی سن به ثبت رسید.
مریم کاتبی در این بخش گفت: «اگر حوزه هنری نبود نمیدانم چطور میتوانستم مظلومیت رزمندگان را به رشته تحریر درآورم. اولین بار سال ۶۷ به حوزه هنری آمدم و خاطرهای از یک شهید تعریف کردم و بعد پستچی نامهای برایم آورد که شامل حکمی استخدامی برایم میشد که تا به حال ندیده بودم. زیرا جبهه میرفتم و اگر میگفتم کارمند دانشگاه تهرانم به مناطق جنگی مرا نمیفرستادند. روزی که حکمم آمد دیدم من را از بیمارستان اخراج کردهاند تا این که سال ۸۳ به خاطرهگویی در حوزه هنری دعوت شدم و همه خاطراتم را در یک سالنامه مینوشتم و تاکنون همچنان به اینجا رفتوآمد دارم. باید از اعظم حسینی تشکر کنم. او طرز بیان درست را به من یاد داد. صبوری او جای تشکر دارد.»
محمدمهدی دادمان، مرتضی سرهنگی، سردار علیرضا افشار، منوچهر متکی، رضوانه دباغ، گلعلی بابایی، رحیم مخدومی، سعید علامیان، یعقوب توکلی، حجتالاسلام سعیدفخرزاده، گلستان جعفریان، سیدهاعظم حسینی، صباح وطنخواه، معصومه سپهری، فاطمه دوستکامی، سیدمجتبی عطاردی، کوروش پارسانژاد، علی قربانی، کیانوش گلزارراغب، محمد نورانی، مریم کاتبی، لیلا نظری گیلانده، هدایتالله بهبودی، داوود ضامنی و… از جمله مهمانان و چهرههای حاضر در این برنامه بودند.
۲۵۹۲۵۹
کد خبر 1621338منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: حوزه هنری سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی ایران سید مرتضی آوینی چهره هنر انقلاب هنر انقلاب در بخش عنوان چهره نویسنده کتاب تاریخ شفاهی حوزه هنری تقدیر شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۸۰۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
طی سالهای گذشته بخصوص چند سالی که از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران میگذرد؛ کشورها، گروهها و کمپانیهای مختلف در عرصه رسانه، فیلمها و سریالهایی ساختهاند که نه تنها بر خلاف واقعیتهای تاریخی بوده، بلکه حتی برخی از آنها هویت ملی و برخی هویت مذهبی و برخی هر دو را درباره ایران اسلامی نشانه گرفتهاند. فیلمهایی مانند 300 ساخته زاک اسنایدر و یا اسکندر ساخته الیور استون و... یا فیلمها و سریالهایی در مورد زکریای رازی یا خیام و این اواخر نیز سریال حشاشین که به خلافت گروه حشاشین و رهبری حسن صباح و تاریخ گروه او، نمونههایی از آثاری هستند که هویت ملی و اسلامی ما را هدف گرفتهاند. سریالهایی که در آنها قلب تاریخ صورت گرفته و با الهام از منابع دست چندم، چهره شیعیان و مسلمانان بصورت نامناسبی نمایش داده شده است به گونهای که با واقعیت تاریخی فاصلهای بسیار دارد.
اما اکنون صحبت در مورد نقد محتوایی و تاریخی سریال حشاشین و فیلمهایی دیگر از این دست نیست. صحبت این است که چطور این پروژههای بزرگ به ثمر رسیده و ساخته میشوند اما در مقابل هیچ اثری از ما دیده نمیشود؟ و حالا باید چه کنیم؟
گفتوگوی ما با حجتالاسلام دکتر جعفر فخرآذر، مدیر کل فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره ایران و ایرانی هراسیها و کارهایی است که باید برای پایان دادن به این سریال پرتکرار انجام دهیم.
دلایل انفعال در برابر ساخت آثار ضدایرانی
دکتر فخرآذر در ابتدا با بیان اینکه وقتی که فردی به زمین بی رقیب وارد میشود، قطعاً برنده است؛ میگوید: رقیبی که باید در صحنه باشد، ما هستیم و از آنجایی که ما نیز در صحنه حضور نداریم بنابراین رقیب برنده خواهد شد. اما اینکه چرا ما در صحنه نیستیم دلایل متعددی دارد. اولین دلیل آن را به بیانات رهبر معظم انقلاب ارجاع میدهیم. ایشان در نشستی که سالیان قبل با فعالین فرهنگی داشتند در سخنانی صریح و نصیحتی روشنگر فرمودند که سینما برای دین از سخنرانی مفیدتر است. اما این توصیه و جادوی سینما و تاثیر شگرفی که بر اذهان و افکار مردم دارد برای مسئولین فرهنگساز که باید عقبه و پشتوانه این مسئولین باشند در حوزه و دانشگاه جا نیفتاده است. به همین خاطر فکر و ذهن ما به سمت ساخت چنین پروژههایی حرکت نمیکند.
ایشان یادآور میشود: دلایل مالی نیز در این راه دخیل هستند چرا که این پروژهها هزینههای سنگینی دارند. وقتی این نکته را به دلیل قبلی ضمیمه میکنیم یعنی هنوز اهمیت این بحث که هویت ملی و دینی ما در گرو به نمایش درآوردن آنها و نمایش دادن با آثار تصویری است، درک نشده بنابراین بدیهی است که افراد تصمیمگیر و مؤثر، بودجهها را به این سمت سوق نمیدهند اگر چه در سالهای گذشته آثار مثبت آن را هم دیدهاند. آن سالها سریالهایی مانند مختارنامه داشتیم. از مباحث فنی و... که بگذریم، برد خوبی داشت و حداقل در آن برهه، تاریخ خودمان یعنی تاریخ صحیح شیعه را نقل کردیم و در موردش برنامه ساختیم. این سریال در کشورهای اسلامی پخش شد اما اکنون سرمایهها خیلی کمتر به سمت ساخت پروژههای تاریخی میرود چرا که درگیر مباحث سیاسی، اقتصادی و امنیتی شدهایم که البته توجه کردن به آنها ضرورت دارد اما میتواند در اولویتی قرار گیرد که در کنار آنها آثار تاریخی هم وجود داشته باشد.
توصیه امیر مؤمنان(ع): استفاده از تجربیات گذشته در مسیر آینده
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد اهمیت تاریخ میگوید: حضرت میفرماید «روزگار بر بازماندگان آن گونه میگذرد که بر پیشینیان گذشت، آنچه گذشته باز نمیگردد و آنچه هم اکنون موجود است جاودان نمی ماند». آن حضرت با تأکید بر اهمیت تاریخ یکی از ستونهای ایمان را توجه به سنتهای پیشینیان میداند و میفرماید «از آنچه بر امتهای مستکبر پیشین از عذاب الهی و کیفرها و عقوبتهای او رسید عبرت گیرید و از قبرهای آنها و آرامگاهشان در زیر خاک پند پذیرید». حالِ ما همیشه با تاریخ ما در ارتباط است و مؤثرین حوزه فرهنگ باید با این مسئله کنار بیایند که فراموش کردن تاریخ، ممکن است حال را دگرگون کند. کما اینکه اکنون نیز اتفاق افتاده و تفکراتی که در مورد هویت ملی و مذهبی ما وجود دارد، در سطح جهان و تحت تاثیر رسانههای غربی دگرگون شده و دستکاری شده است.
دکتر فخرآذر تصریح میکند: اگر میخواهیم هویت ملی و مذهبی را اصلاح کنیم، باید تاریخ را خودمان نقل کنیم. در مورد شخصیتهای تاریخی و دینی و وقایع تاریخی و... صحبت کرده و آنها را به تصویر کشیده و روایتهای دست اول و صحیح را خودمان نقل کنیم. قطعاً کسی که در مقابل هویت فرهنگی ما قرار دارد، وقایع را درست نقل نمیکند. باید به میدان عمل آمده و به صورت قوی روایتهای صحیح را نقل کرده و مانع کار آنان شویم. در دنیای رسانه نیز همینگونه است و در انتشار اخبار آن کسی موفق است که خبر بهتر، دست اولتر و منبع نزدیکتر به واقعه را نقل کند بنابراین در مورد تاریخ نیز باید این کار را انجام دهیم.
راوی روایتهای دست اول تاریخی باشیم
مدیرکل ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح میکند: از یاد نبریم که در مورد تاریخ خود، چه ملی و چه مذهبی باید خودمان صحبت کنیم و بعنوان راوی دست اول نقش بازی کنیم. پیش از اینکه افرادی با غرض و اهدافی مشخص وارد این عرصه شوند، باید گوی سبقت را از آنان گرفته و آثار خودمان را در قالب فیلم و سریال، کتاب، بزرگداشت و... ارائه کنیم تا بتوانیم میدان را از مغرضان بگیریم. مسئولین ما باید ضرورت کار تاریخی و اهمیت فیلم و سریالهای این حوزه را به خوبی درک کنند. در همین راستا بودجه کافی اختصاص پیدا کند و همانطور که به بسیاری مسائل روز مانند مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی اهمیت داده میشود، به مسائل تاریخی نیز پرداخته شود. جامعه نخبگانی که منتقد و یاور کار فرهنگی است با قشر فرهنگی جامعه و بخش ستادی که همان هنرمندان هستند تعامل داشته باشند و دو طرف تلاش کنند سطح آگاهی خود را نسبت به رشتههای هم بالا ببرند. کارگردانان با مفاهیم تاریخی و مذهبی بهتر آشنا شوند و متفکرین تاریخی نیز با اصول سینما آشنایی پیدا کنند تا بتوانند از مرحله منتقد بودن با نگاهی خشک فاصله بگیرند.
حالا باید میدان را در دست بگیریم
حالا امروز در نقطهای ایستادهایم که سیصدها، حشاشینها و... ساخته شده است. حتی برادران اهل سنت در مورد ائمه ما، امام صادق(ع) یا سایر ائمه(ع) سریالهایی ساختهاند و برخی دیگر از مفاخر ما مانند ابن سینا، خیام و... اطلاعاتی ناقص و نادرست ارائه دادهاند. حجتالاسلام فخر آذر در پایان در پاسخ به این سؤال که برخی با هدف تخریب و یا حتی تصاحب هویت ملی و فرهنگی ما کارهایی انجام دادهاند و ما از این قافله عقب هستیم. حالا باید چه کنیم؟ تصریح میکند: حالا که به اینجا رسیدهایم باید با استراتژی دقیق و حساب شده عمل کنیم. حالا نقد کردن، حمله کردن و واکنشهای احساسی نسبت به آثار تخریبگر داشتن نه تنها مؤثر نیست بلکه حتی بیشتر باعث واکنش در سطح جامعه جامعه میشود. باید از امروز بصورت فعال میدان را دست بگیریم و برای پاک کردن ذهنیتی که این آثار در مردم جهان بوجود آوردهاند، خودمان تولید محتوا کرده و در سطح جهانی پخش کنیم. بحث ملی، مذهبی، ائمه(ع)، اصحاب ائمه(ع)، کتابهای ادبی بسیار و... با قالبهای متنوع حماسی، عرفانی، انسانی و دراماتیک محتوایی بسیار غنی را تشکیل میدهند. حتی نیازی نیست جواب آثار قبلی را بدهیم بلکه آثار جدیدی باید بسازیم. باید روح محبت و انسانیتی که در زندگی ائمه(ع) و اهل بیت(ع) ما و آثار شاعران و نویسندگان جاری و ساری بوده، بعنوان یک ایرانی شیعه به تصویر بکشیم تا چهره خشنی که از ایرانی و شیعیان نشان دادهاند زدوده شود. اگر کلام هر یک از حضرات معصومین(ع) را سرلوحه اثر سینمایی قرار دهیم، چهرهای از شیعه و اسلام و ایرانی در جهان منتشر میشود. چهرهای که نه تنها بر ذهن مردم کشورمان و جهانیان ماندگار خواهد بود بلکه چهره واقعی اسلام شیعی و ایرانی مسلمان را در جهان ترمیم خواهد کرد.
مریم احمدی شیروان