حمایتهای دولتی آفت ادبیات و هنر دفاع مقدس شده است
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۲۰۰۵
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «از جنگ تا دفاع مقدس، متن و حواشی» شامل بخشی از تاریخ شفاهی جنگ ایران در گفتگو با ۲۰ تن از مسئولان، متخصصان، محققان، نویسندگان، شعرا و فیملسازان جنگ تحمیلی، عصر دوشنبه ۱۱ آذر در خانه گفتمان شهر برگزار شد.
مرتضی سرهنگی، نویسنده ادبیات دفاع مقدس در ابتدای ایننشست، ظهور ادبیات جنگ را از بازتابهای این رخداد در جوامع مختلفی همچون آلمان، فرانسه، روسیه و ایران عنوان کرد و گفت: همه جنگها در یک روز و ساعت معینی شروع و تمام میشوند، اما دامنه مطالعاتی آنها تا قرنها کشیده میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در جنگهای دفاعی از آنجا که مردم عادی هستند که با عشق از وطن خود دفاع میکنند، خودبخود این جنگها به یک پدیده اجتماعی تبدیل میشوند. آنچنان که روحیه مقاومت و دفاع مردم ایران در نقاشی، هنرهای تجسمی و ادبیات بازتاب پیدا کرده و هنرمندان نیز با این روش در جریان دفاع مقدس به مردم پیوستند.
حبیبالله صادقی از بنیانگذاران و پیشکسوتان نقاشی انقلاب و هنرمندان دفاع مقدس و مقاومت، نیز در ادامه این نشست، با اشاره به حوادث و جنگهای مختلفی که ایرانیها در طول تاریخ با آن مواجه بودهاند، گفت: ایرانیها هیچگاه جنگافروز نبودند و همیشه برای دفاع از میهن وارد جنگ شدند. بین مدافعان همیشه روایانی بودهاند که دل در گروی معرفت مردم داشتند و وفادارانه و فداکارانه، مشاهدات خود از جنگ و دفاع مقدس را با هنرشان به ثبت رساندهاند.
وی ضمن تقدیر از بانیان دفتر هنر و ادبیات مقاومت حوزه هنری، مرتضی سرهنگی و هدایتالله بهبودی، گفت: موضوع هنر دوران انقلاب اسلامی، فرایندی است که در بخشهای تجسمی، گفتاری و نوشتاری در یک پیوند و پیوستگی قرار دارد و نمیتوان آنها را از یکدیگر جدا کرد و این حاصل زحمات همه دستاندرکاران این عرصه است.
بهنام زنگی گرافیست و مدرس دانشگاه سخنران دیگر ایننشست درباره اهمیت کتابهای دفاع مقدس از نگاه یک ناشر خصوصی گفت: «یکی از اصلیترین مسایلی که باعث شده که هنر جنگ در کشورما از بدنه جامعه فاصله پیدا کند، غیرمردمی بودن آن است. ما سعی کردیم که از هنر جنگ حمایت کنیم، اما ذات این حمایتها، ما را به سمت دولتیشدن هدایت کرده و متاسفانه این مساله، آفت هنر و ادبیات جنگ شده است.
وی در بخشی از سخنانش گفت: وقتی با نمونههای موفق جنگ در دنیا مواجه میشویم که بیش از نیم قرن از اتمام آنها گذشته، اما مردم هنوز به قربانیانشان با احترام نگاه میکنند و حتی نسلهای بعد به آنها تعلق خاطر دارند. اما متاسفانه در کشور ما این ارتباط مردمی گسسته شده است.
زنگی، مردمی بودن هنر جنگ را با توجه و اهمیت دادن به مطالعات و پژوهشها در این زمینه مهم و مرتبط دانست و گفت: کتاب دکتر خانی گونهای از سبک تاریخ شفاهی جنگ است و جای خالی این گونهکتابها در فرهنگ و ادبیات جنگ ما خالی است. این حق ماست که روایتهای مختلف درباره دفاع مقدس را بشنویم و بدانیم بیان و ثبت وقایع جنگ و دفاع مقدس یک وظیفه فرهنگی و علمی مهم است تا در اختیار نسلهای بعد قرار بگیرند. تاریخ شفاهی، وقتی صادقانه، درست و بدون قضاوت فردی و شخصی باشد، میتواند روایتی قابل اعتماد و استناد میان نسلهای حال و آینده شود.
مینو خانی مولف کتاب نیز در ایننشست گفت: هنرمند وقتی در بستر جنگ قرار میگیرد، گویا همه سوژههای ممکن برای خلق اثر در دسترس اوست اما این لایه رویی واکنش هنرمند به جنگ میتواند باشد. هنرمندان و نویسندگانی که من با آنها صحبت کردهام، جنگ بخشی از زیست اجتماعی آنها بود. خیلی از آنها رفتند بجنگند اما نتوانستند و به جای آن سلاحی که میتوانستند با آن کار کنند را در اختیار گرفتند. همانگونه که آقای حاتمیکیا دوربینش را و مرتضی سرهنگی و دکتر صادقی با قلمشان در این جنگ مشارکت کردند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اتفاق چند سو و قابل توجه در این واکنشهای هنرمندانه، این است که هنرمندان حلقه واسطی شدند میان وقایع جنگ و مردمی که در شهرها و دور از فضای جنگ بودند. هنرمندان با تاثیرپذیری از جنگ، آثار هنری و ادبی خلق کردند که بستر اتصال مردم با جنگ را فراهم کرد؛ تا تعهد و مسوولیتی که باید با کارهای پژوهشی شناخته و به مردم شناسانده شود.
کد خبر 4787956 صادق وفاییمنبع: مهر
کلیدواژه: ادبیات ایران ادبیات دفاع مقدس مرتضی سرهنگی ترجمه رایزنی فرهنگی ادبیات رونمایی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادبیات جهان کتاب و کتابخوانی گردشگری برنامه تلویزیونی نشر نو ادبیات کودک و نوجوان میراث فرهنگی جایزه جلال آل احمد تجدید چاپ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۲۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسارت مظلومترین حوزه دفاع مقدس است
به گزارش خبرگزاری مهر، چهارده عنوان از تازههای نشر پیام آزادگان، ناشر تخصصی آزادگان و اسرای دفاع مقدس، همچون «کهکشان بینشان»، «دخترکی لبه پنجره» و «تنهایی زیبا» امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در اولین روز و اولین ساعات برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم فرزانه قلعهقوند معاون پژوهشی نشر پیام آزادگان گفت: حوزه اسارت مظلومترین حوزه دفاع مقدس است. امسال با انتشار ۱۹ اثر جدید، سال پرباری را آغاز کردهایم. ما بهطور تخصصی در حیطه آزادگان و اسرا کار میکنیم که یکی از نیازهای روز جامعه است. همه مسائل مربوط به دفاع مقدس شریف و باارزش است؛ اما حس میکنم در شرایطی زندگی میکنیم که بیش از هر بخش از بخشهای دفاع مقدس، نیاز داریم بخش اسارت را به جامعه معرفی کنیم؛ زیرا در نهایت محرومیت و محاصره به سر میبریم و با تنگناها و تحریمهای زیادی روبهرو هستیم.
وی افزود: «زمستان میگذرد» خاطرات خودنوشت سید محمدعلی بصری از روزشمار اسارت است. «کنارهای جنوب» خاطرات مرحوم سید ابراهیم ظهوری است که سید حسن نوری، معروف به زیدالله که خود نیز آزاده است، آن را نگاشته است. «قافله زیبایی» مجموعه شعر با محوریت اهل بیت (ع) به خصوص حضرت زینب است. «کهکشان بینشان» اثر سید محمد ابوترابی، مجموعه شعری با محوریت سید آزادگان، حجتالاسلام ابوترابی سروده شده است. «عمو علاءالدین» نیز واکاوی و تحلیل و رمزنگاری نامههای دوران اسارت به قلم سید جمالالدین زهرایی است.
معاون پژوهشی نشر پیام آزادگان گفت: سه کتاب دیگر با محوریت همسران آزادگان است. «تنهایی زیبا» نوشته فهیمه عبدلی، خاطرات زیبا توان همسر آزاده علی گوهرممیز است. «دخترکی لبه پنجره»، نوشته مریم ماهی خاطرات لیلان محمدی همسر آزاده قربان جدیدی شیخحسن را در برمی گیرد. «ترکشهای زردآلو» نوشته حمیده سلطانی به خاطرات فاطمه مسعود همسر آزاده یعقوبهمراهی کوزهکنانی پرداخته است. «خبرگزاری دیگپرس»، نوشته رضا خوبنژاد نیز درباره آزادگان مفقودی است که در آشپزخانه اردوگاه اخبار را رد و بدل میکردند. کتاب «سبک زندگی آزادگان» هم هدفش معرفی الگو به جامعه است. «عبور از شیشههای شکسته» نیز خاطرات خودنگاشت روحانی آزاده سید حسن میرسید است که جزو رهبران اردوگاه بوده است.
مهرداد فردوسیان آزاده پیشکسوت و نویسنده «جواهری در گونی» که در نوجوانی به اسارت حزب بعث گرفته شد، در ادامه این مراسم درباره این کتاب گفت: سال ۱۳۶۱ به اسارت گرفته شدم و هشت و سال و نیم در اسارت بودم. درباره اسارت کتابهای زیادی خوانده بودم؛ با این حال، حس میکردم مسائلی در اسارت وجود داشته که در این کتابها کمرنگ دنبال شده است؛ به همین دلیل این اثر را نوشتم. برای مثال، وقتی ما را برای کتک زدن از آسایشگاه بیرون میبردند، زجر و ناراحتی دوستان داخل آسایشگاه در کتابها توصیف نشده بود.
وی افزود: در اسارت جو یکنواخت و کسلکنندهای حاکم بود. برای رفع این یکنواختی برنامههایی همچون تئاتر طراحی و با تمام محدودیتها اجرا میکردیم. اولین تئاتری که اجرا کردم، مربوط به روزی بود که چند نفر از بچهها را از شکنجه بازگرداندند و روحیه بچهها خیلی ضعیف بود. به همین دلیل، به فکر یک اجرای عروسکی افتادم. یک پتو رویم انداختم و با امکانات ساده آسایشگاه یک تئاتر اجرا کردم و بچهها بسیار سرگرم شدند.
امیر محمد عباسنژاد نویسنده «حمله گرگها» از سخنرانان دیگر این مراسم با اشاره به اینکه این ششمین کتاب من درباره ادبیات اسارت است، گفت: ادبیات اسارت انسانیترین بخش ادبیات جنگ است؛ زیرا مواجهه انسانها با یکدیگر است. کتاب «حمله گرگها» خاطرات علی شطنیسانی، از افسران ارتش است که در ۲۷ مهر ۱۳۵۹ در جبهه جنوب به اسارت گرفته شد. در روایتهای این کتاب به لایههای پنهان اسارت پرداختهام. ادبیات مقاومت دو عنصر دارد؛ مبارزه با چیزهای ناپسند که زندگی شریف انسان را تحتالشعاع قرار داده و تابآوری در برابر اعمال قدرتهای نامشروع که هر دو عنصر را در خاطرات اسرا میبینیم.
حمید احمدینیا راوی کتاب «آهوی گمشده» که از اسرای مفقودالاثری هم بوده است، گفت: داستانهای من در این کتاب در برابر داستانهای ایثاگران دیگر ناچیز است. تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ثبت خاطرات شفاهی ایثارگران مرا وادار کرد که خاطراتم را بیان کنم. این کتاب از دوران کودکی تا زمان آزادی مرا شامل میشود و داستانهای جذابی دارد. من چون مفقود و جزو اسرای ثبتنشده بودم، یک سال در زندانهای الرشید و دو سال و نیم در اردوگاه تکریت ۱۱ بودم که یکی از مخوفترین اردگاههای آن دوران بود؛ چون همه اسرایش از بچههای مفقود بودند.
زهره علیعسگری نویسنده کتاب «آهوی گمشده» در پایان این مراسم گفت: باید از نعمتی به نام انقلاب اسلامی قدردانی کرد که بعد از قرنها تاریخنویسی را از سلاطین گرفت و به دست مردم داد. من خودم را جزو مردم میدانم. این فرصت تاریخنگاری را مردم نباید از دست بدهند. این کتاب از این جهت جالب است که جوانی شانزدهساله صبر میکند تا به سن قانونی برسد و بهطور قانونی به جبهه برود. او وقتی وارد خاک عراق میشود، در شرایطی عجیب و خواندنی به اسارت گرفته شده و به عنوان مفقود ثبت میشود.
وی افزود: همیشه از دلاوری اسرا گفته میشود؛ اما از خطراتی که اسرای کمسن را تهدید میکرد، کمتر گفته شده است. در ابتدای داستان، با ایشان در دوره انقلاب مواجه میشویم که در مدرسه به عنوان بازیگر تئاتر انتخاب میشود و زمینههای شهرت برایش فراهم میشود. تئاتری کار میکنند به نام «آهوی کوچولو» که ایشان نقش یک آهو را بازی میکرد. نامگذاری کتاب به ماجرای آن تئاتر بازمیگردد که با سرگذشت راوی نیز متناسب است.
کد خبر 6100677 الناز رحمت نژاد